Follow

Saturday, April 20, 2013

Cara Menangani Stress .

Assalamualaikum ..

harhar holaa !

seriously ,, aku selalu buat ..
                                                        

tiba tiba je hari ni aku nak kongsikan pasal stress dan cara menanganinya ..adakah aku stress ? hurmm , aku tak tahu . dulu, ada kawan bagi aku cara menangani stress . Dia tengok muka aku macam ada masalah .. lepastu dia cakaplah itu ini dan blablabla boleh hilangkan stress. ada yang suka tangani stres dengan baca buku ?* bagi aku bertambah stres baca buku* ,, makan dan,, tido..Antara cara lain  ialah ..

jeng jeng jeng


1.Lemparkan Senyuman
-Tarik nafas dalam dalam dan hembuskannya ..lepastu cuba senyum *walaupun hipokrit*



2.Menangis sepuas hati
-Ada orang suka pendamkan perasaan .macam aku  .. dan ada baiknya korang menangis meraung raung dan lepastu try lah gelak..lol :p. *aku pernah buat macam tu*.. hewhew



3.Bersendirian
-Aku selalu buat macam ni , Sendirian .. dan bila aku sendiri mulalah aku nak merepek meraban cakap sorang-sorang. Ada pernah satu hari tu aku buat macam ni kat sekolah,,kawan aku kata "Wei, dah makan ubat lom"



4.Muzik
-Bila stress,, mulalah ada orang nyanyi ikut lirik cipta sendiri..bila sedih , buka lagu mood sedih . sebab? nak ambik feel sedih dan hayati lirik lagu tu..aku suka buat *cehceh* gedikss

dan cara menangani stres paling baik dan banyak kebaikkannya ialah

 


5.Mengingati Allah
-Lebih elok bila kita stress ataupun ada masalah .bersabarlah dan. mengadu kepada Allah .. terasa aman dan tenang je hati nanti . In Sha Allah . Jangan lupa juga untuk membaca Al - Quran dan berzikir , memuji Allah dan tidak lupa juga berselawat ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w.

#untuk renungan diri sendiri juga :)

6 comments:

  1. setuju 20 ribu ratus peratus. heee. :)

    ReplyDelete
  2. salam ziarah.. jemput ler datang sini.. Semoga dapat manfaat dari cerita ini.. InsyaAllah http://haziyatulnajihah.blogspot.com/2013/04/bagaimana-bila-di-hina.html

    ReplyDelete
  3. hehee...lemparkan senyuman selebar mungkin..w'pun tengah stress...hehhee

    ReplyDelete
  4. pd Za, cara nk tangani stress depend pd masalah jugak la. Kalau masalah dgn kwn2, Za akan bukak music kuat n start study utk lupakan psl mslh skjp. Kalau psal study or yg bkaitan dgn U, Za akan gi mkn, biasanya order 2 mgkuk mi tomyam. mslh laen2 pon ada cara dia tsendiri..huhu~

    ReplyDelete
  5. Semua orang ada caranya yang tersendiri :D

    ReplyDelete
  6. terimakasih atas artikelnya
    http://jellygamat-qnc.xyz/

    ReplyDelete