Follow

Saturday, May 18, 2013

Johorean !


Semua tahu yang kat Malaysia ni ada banyak negeri. dan beberapa negeri ada loghat mereka tersendiri.Negeri aku tak ada loghat yang tersendiri tapi ada beberapa perkataaan yang orang Johor saja yang gunakan. Entahlah tapi aku pun tak pasti betul atau tak orang Johor je guna. Sebab aku tak pernah pergi merantau negeri orang. Fyi , saya seorang 'johorean'. haha

Dalam banyak banyak loghat yang ada kat Malaysia ni , aku suka dengar orang Kedah cakap. Ada tak orang Kedah baca ni ? Serious, aku suka dengar. terutamanya Mat Luthfi cakap. haha. Hang kenal tak matluthfi ni sapa ?


ni la mat luthfi . vlogger .


ok, berbalik kepada perkataan yang orang Johor guna . Tak tahulah kalau orang negeri lain guna jugak kan .. kalau aku salah ,, tegurr .. 

gebor - selimut
gerobok - almari
bak - bawa 

ada banyak lagi kut ...

adakah aku salah ? Lagi satu orang johor ni suka tambah ekk kat penghujung ayat . Mungkin negeri lain pun guna jugak kot.. Serious ,, aku tak tahu kalau negeri lain guna jugak...pastu  tukar belakang jadi O . contohnya , selipar (selipo) Muar (Muo) . contoh lagi :

Cado - Cadar
Pasar Lambak - Pasar malam
tampo - tampar
Sokkabor - Surat Kabar
Sogame - Sekolah Agama


adakah korang menggunakan bahasa yang sama ?




1 comment: