Follow

Thursday, May 9, 2013

Persiapan Hadapi Peperiksaan .




Memandangkan sekarang ni musim peperiksaan pertengahan tahun .. jadi tak salah aku berkongsi perkara yang baik dan berfaedah *cehceh* (mid year exam sekolah aku minggu depan,, maknanya aku kena prepare.) . Aku kongsikan perkara ni pun berdasarkan pengalaman aku sendiri , observation pakai kepala hotak dan rujuk buku ilmiah . haha . ok . part buku ilmiah tu aku tipu.

 Sediakan Alat Tulis Secukupnya.
ok ,, yang ni amatlah penting . Aku dah pernah merana hanya sebab aku tak bawa kalkulator masa periksa math ujian formal 1 . Padahnya , aku terpaksa menjawab kertas math 1 yang berjumlah 40 soalan tu menggunakan kepala otak yang teramat genius la sangat  ni dalam masa 1 jam 15 minit.Mana soalan yang ada perpuluhan aku main hentam je jawab. Kadang - kadang aku guna kaedah dadu bagi yang aku tak  sempat jawab . Hehe. Ada juga aku pinjam kalkulator kawan aku . Moral of the story : Sediakan alat tulis sebelum Ujian !

 Jangan Study Last Minute.
Aku suka belajar last minute . sebab apa ? sebab aku malas takut kalau belajar awal awal nanti lupa ..Wahai manusia - manusia sekalian ,, amatlah tidak bagus anda melakukan tabiat ini ,, sebab banyak benda yang anda perlu ingat dan tahu dan hafal . Lagi lagi untuk subjek Sejarah yang kena ingat fakta tarikh dan peristiwa penting. Huh ? tarikh hari lahir kucing aku pun aku tak ingat , nak menghafal pasal yang lain ? Boleh ke ? Mestilah boleh kalau anda rajin . muehehe

Makan Sarapan
Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh MILO , rakyat Malaysia selalu mengabaikan sarapan pagi . Salah seorangnya adalah aku. Kenapa ? kan bagus sarapan tu ? Ye ! memang bagus sebab dapat membekalkan tenaga selepas kita dah tidur . kan masa tidur kita tak makan . bila bangun mesti lapar .. jadi kenelah makan kan ? Masa periksa ,, aku kelam kabut nak datang sekolah ,, sampai minum air pun tak sempat , akibatnya masa ujian , perut aku main lagu raya , dangdut , hip hop dan semua genre lagu keluar .. Sampaikan pencilbox pun aku dah nampak macam ayam goreng bersaiz xxl . Moral : ambil sarapan dan dapat jawab ujian dengan hati dan perut yang tenang , aman dan bahagia selama - lamanya .


# sebenarnya banyak lagi , tapi aku sangatlah penat+pemalas . Jadi  , sampai di sini sajalah 'date' kita . hehe ~

No comments:

Post a Comment